Fester Wert für Kabelverlegsysteme
Nadat hij twintig jaar ervaring had opgedaan in de sector van de kabeldraagsystemen, besloot Geert Ballet zelf een zaak uit de grond te stampen. Tegenwoordig deelt hij als CEO de leiding met Steven Vergalle, maar de eerste drie jaar stond hij er alleen voor, al had hij wel de steun van Pieter Tsjoen als financiële partner. Ze zagen de zaken meteen groot: ‘Nog voor we een euro hadden verdiend, hebben we volop geïnvesteerd. We gingen meteen van start met zeven mensen, bouwden een productie-eenheid van 5.000 vierkante meter en een machinepark.
Dat eerste jaar hebben we 800 artikelen ontwikkeld.’Vandaag telt het bedrijf twintig medewerkers en omvat het assortiment meer dan 2.400 verschillende producten. Denk aan kabelbanen, kabelladders, draadgoten ... Ze worden gebruikt in alle mogelijke gebouwen, vertelt Ballet: ‘Woningbouw, maar vooral ziekenhuizen, voetbalstadia, ondergrondse parkings ... Voor grote projecten ontwikkelen we oplossingen op maat.’ Een van de voorbeelden waarop hij bijzonder trots is, is de bijdrage aan de werken aan de Brusselse Schumann-tunnel: ‘Dat project zat geblokkeerd en wij hebben op vier weken tijd een oplossing ontwikkeld, getest en gecoördineerd. Omdat de productie hier bij ons in Oudenaarde gebeurt, kunnen we kort op de bal spelen.’
De essentie van het gamma blijft de kabelbaan. ‘We hebben een sterk product dat wereldwijd uniek is. De draagkracht van onze kabelbaan is 40% groter dan die van sommige concurrerende producten.’ Maar Trayco heeft verschillende innovaties op zijn palmares: ‘We zijn een technische speler, er zit heel veel knowhow in ons bedrijf. Een ander mooi voorbeeld is het innovatieve vloersysteem THE.BOX dat we momenteel lanceren.’
Toen Trayco in 2013 op de markt kwam, na een vol jaar voorbereiding, kreeg het jonge bedrijf behoorlijk wat tegenwind van de concurrentie. ‘Ze lieten hun prijzen zo sterk zakken dat de marge zwaar onder druk kwam te staan. Het heeft ons van bij het begin gedwongen om na te denken over hoe wij het verschil konden maken.’ Dat deed Trayco door zich toe te spitsen op de total cost of ownership. ‘We focussen bij de ontwikkeling van elk nieuw product op installatie-efficiëntie. In onze sector ligt de kostprijs voor het installeren dikwijls hoger dan die van het materiaal. Materiaal dat iets duurder is in aanschaf, maar makkelijker kan worden gemonteerd, kan soms zoveel besparen aan installatiekosten dat het materiaal zelf zo goed als gratis wordt.’
Ballet ziet met voldoening hoe de aanpak van Trayco wordt gekopieerd. En hoe het bedrijf zelf er wel bij vaart. ‘Bij de start hebben we ons tot doel gesteld om elk jaar een miljoen meer omzet te halen. En dat lukt.’ Afgelopen jaar werd afgeklopt op 4,5 miljoen, voor volgend jaar moet 6 miljoen haalbaar zijn, dankzij een uitbreiding van de export. ‘Al vrij snel zijn we gaan uitvoeren naar Nederland en Luxemburg en inmiddels zijn daar ook diverse andere landen in Europa bijgekomen, van Portugal tot Roemenië. Vandaag maakt export bijna de helft van onze omzet uit.’Maar het bedrijf mag de afgelopen 5 jaar dan een spectaculaire groei hebben doorgemaakt, het is nog klein genoeg om wendbaar te zijn, vindt Ballet. In de toekomst wil Trayco verder blijven investeren: ‘Onder meer in ons kabelladderprogramma. Dat betekent ook dat we op zoek moeten naar goede medewerkers, een echte uitdaging.’